فَبِأَيِّ آلَاء رَبِّكُمَا تُكَذِّبَانِ" : Maka nikmat Tuhan kamu yang manakah yang kamu dustakan?" (QS. Ar-Rahman [55] )

Pusat Ternakan : Lot 389, Dusun Durian, Kampung Belau Merbok, 08400 Merbok, Kedah.




Friday 27 January 2012

MAKANAN SUNNAH YANG DILUPAKAN - SUSU KAMBING

a. Mudah Dihadam
Susu Kambing mempunyai molekul protein yang sangat halus dan mudah larut, lembut, dan mudah hadam berbanding susu lembu. Sangat baik untuk semua peringkat umur terutamanya bagi yang mempunyai masalah penghadaman dan malahan mampu bertindak menyingkirkan lebihan asid dalam perut.

b. Alahan Laktosa
Kandungan laktosa dalam susu kambing 7% lebih rendah berbanding susu lembu. Bagi kanak-kanak mahupun dewasa yang mempunyai masalah penghadaman dan alahan pada susu lembu adalah lebih baik bertukar kepada susu kambing. Sifat susu kambing mudah dihadam dan zarahnya yang halus membolehkan laktosa boleh melalui sepanjang usus kecil dan usus besar tanpa dengan lancar.

c. Bersifat Alkali
Pengambilan susu kambing yang kerap tidak akan membentuk asid dalam darah kerana susu kambing bersifat alkali malah pengambilan susu kambing yang berkala mampu meneutralkan kandungan asid yang berlebihan dalam darah. Darah yang berasidik akan menyebabkan gejala seperti sakit kepala, sakit-sakit badan, sakit-sakit sendi, masalah metabolism tubuh terutamanya tekana darah tinggi.

d. Banyak Asid Lemak yang baik
Kandungan asid capric dan asid caprylic mampu mencegah jangkitan kulat terutama pada organ kulit. Asid lemak yang baik ini juga mampu membina sistem imun dan antibodi tubuh sekaligus memastikan metabolism tubuh berada dalam keadaan yang baik.

e. Kaya dengan Mineral Selenium
Mineral Selenium dalam susu kambing bertindak mengukuhkan sistem imunisasi dan antibodi juga sebagai bahan antioksida. Mineral ini juga melawan serangan virus dan mencegahnya daripada membiak.

f. Kaya Bahan Sodium Bioorganik
Sodium Bioorganik dalam susu kambing sangat baik dalam perawatan naturopathic dan berfungsi sebagai elemen anti penuaan. Sangat berkesan pada masalah Rheumatoid arthritis (radang sendi)

No comments:

Post a Comment